עמוד הבית          English          אודות          מחקרים רפואיים          כתבות בעיתונים          צור קשר

הומיאופתיה

הומיאופתיה הינה שיטת טיפול משלימה במבוססת על העיקרון של "דומה בדומה ירפא" כלומר ריפוי של מחלה באמצעות אמצעי הדומה לה (בדומה לעקרון החיסון). הריפוי מבוסס על תכשירים ההומיאופתיים שמקורם מגוון רחב של חומרים טבעיים.

בתהליך הפיכתם לתרופה הומיאופתית החומרים עוברים סדרת דילולים וניעורים. תהליך זה מאפשר לגרות את כוחות הריפוי של האדם לפעול כנגד החומר - כלומר כנגד המחלה.

כל אדם זקוק לתכשיר הומיאופתי אישי. בתהליך בחירת התכשיר משתמש ההומיאופת בכל הסימפטומים והתופעות הגופניים והנפשיים כאחד. הראיון אצל ההומיאופת מצריך לכן פתיחות מרבית וסבלנות.

הומיאופתיה קלאסית – היסטוריה ויסודות שיטת הריפוי
(האגודה להומאופתיה קלאסית)

הומיאופתיה קלאסית הינה שיטת טיפול משלימה המוכרת מזה כ-200 שנה. להבדיל מרפואה סינית, מקורה במערב אירופה. הומיאופתיה דוגלת בעיקרון טיפולי של "דומה בדומה ירפא". השם "הומאופתיה",פירושו מיוונית: הומאו = דומה, פתוס = מחלה, הסבל.
ד"ר האנמן, מייסד השיטה ההומיאופתית, היה רופא גרמני מפורסם בזמנו. האנמן היה איש משכיל, שלט בשבע שפות, כתב מאמרים רבים ותרגם ספרים, והיה מאוכזב משיטות הטיפול שהיו נהוגות אז. הוא היה מודע לחוסר היכולת של הרפואה בת זמנו לרפא מחד, ולרעילות התרופות שהיו בשימוש אז מאידך. לפיכך חיפש דרך ריפוי יעילה ויחד עם זאת עדינה ובטוחה לשימוש.

ד"ר האנמן

תוך כדי מחקריו נתקל ד"ר האנמן בתיאור תמונת הרעלה של קליפת עץ הצ'ינקונה ממנה הפיקו את התרופה למלאריה – הכינין, שהזכירה לו את התמונה הקלינית של מלריה. בהמשך החליט לבדוק חומר זה על עצמו וגילה כי החל לפתח תמונת מחלה זהה לזו של המלאריה - באופן סימפטומטי בלבד, ללא גורם המחלה, וכי סימפטומים אלו עברו לאחר כמה ימים.
בשנת 1796 פרסם האנמן מאמר ראשון מסוגו בו תיאר תפישת ריפוי המבוססת על עקרון 'הדומה נרפא ע"י הדומה'.

האנמן החליט לבחון את התיאוריה שלו בהמשך בדק את התופעה על מתנדבים בריאים (סטודנטים), להם נתן את התרופות ההומיאופתיות ורשם בקפדנות את התסמינים שהופיעו לאחר מכן. בכך הצטבר גוף ידע שהצליב בין התסמינים שהופקו כתוצאה מנטילת תרופות הומיאופתיות למחלות בעלות תסמינים דומים שעברו ריפוי ע"י אותן התרופות. תהליך זה נקרא proving, ובמהלך השנים הניב מידע על מאות רבות של תכשירים הומיאופתיים.
כך לדוגמא, בצל, אשר בזמן חיתוכו או אכילתו מעורר דמעת, צריבה באף והתעטשות, מסוגל בצורת הכנה הומיאופתית להביא מזור לסובלים מנזלת מימית.

*    לפיכך תכשירים הומיאופתיים המופקים ממגוון רחב של חומרים טבעיים.
*    מקור של כל תכשיר הומיאופתי הוא חומר המסוגל לגרום לתמונת מחלה מוגדרת אצל אדם בריא.
*    החומרים עוברים צורת הכנה מיוחדת שכוללת סדרת דילולים גבוהים וניעורים, ובתהליך זה הופכים לתרופה הומיאופתית.

בניסיון להימנע מתופעות הלוואי של החומרים הרעילים, ד"ר הנמאן ניסה להגיע למהולים גבוהים ככל הניתן וגילה באופן מפתיע שככל שהחומר נמהל באופן זה יותר ויותר, כך יעילותו גבוהה יותר.  ההנחה היא כי בצורה זו תרופה הומיאופתית (המכונה רמדי) יכולה לגרות את כוחות הריפוי של האדם לפעול כנגד התכשיר – כלומר כנגד המחלה - בדומה לעיקרון החיסון המוכר לכולם. אך להבדיל מהחיסונים שניתנים ע"מ למנוע את המחלה, תרופה הומיאופתית נועדה לטפל במחלה שכבר נוצרה.

כל אדם זקוק לתכשיר הומיאופתי אישי. אנשים הסובלים לכאורה מאותה מחלה או בעיה, יקבלו בדרך כלל טיפול הומיאופתי שונה- בהתאם לסימפטומים האופייניים להם.
הגישה ההומיאופתית דוגלת בהתאמת הטיפול  לא על פי האבחנה הרפואית בלבד, אלא על פי התייחסות למכלול הסימפטומיםהאינדיבידואליים שלו. הראיון אצל ההומיאופת מצריך לכן פתיחות מיריבת, סבלנות ודיוק בפרטים, שבאמצעותם יכול הרופא לדייק בבחירת התרופה המתאימה.

המדע המודרני מסתייג מהומיאופתיה מאחר ומדובר במהולים גבוהים מאד, מעבר למס' אבוגדרו: משמעות הדבר שבתרופה שניתנת אין אפילו מולקולה אחת מהחומר המקורי. אכן לא ניתן להסביר את השפעת הטיפול באמצעות הידע הכימי והביולוגי.
יחד עם זאת ישנם מחקרים שהראו את יעילות הטיפול ההומיאופתי במצבים מסוימים.

מי יכול להיעזר ע"י טיפול הומיאופתי?

הניסיון הקליני המצטבר מראה כי טיפולים הומיאופתיים יעילים יותר במצבים בהם המחלה עדיין הפיכה, בטרם נגרם נזק קבוע לרקמה דוגמת: דלקות חוזרות, מחלות תפקודיות ועוד.
בעשורים האחרונים חלה דרישה גוברת לטיפולים משלימים וכך עלתה גם המודעות לטיפולים ההומיאופתיים. היום הומיאופתיה נפוצה יותר במערב אירופה (בריטניה, גרמניה, צרפת); דרום אפריקה, הודו, ברזיל, אוסטרליה וארגנטינה.
בישראל פועלת האגודה להומיאופתיה קלאסית האמונה על הכשרת הומיאופתים - בין אם רופאים ובין אם אנשים ללא רקע רפואי קודם. מרבית קופות החולים וחלק מבתי החולים מעסיקים הומיאופתים במוסדותיהם.

רחוב אלוף דוד 40 רמת חן, רמת גן           טלפון : 052-2647-230
אודות    |    מחקרים רפואיים    |    כתבות בעיתונים    |    ייעוץ אינטגרטיבי    |    היפנוזה רפואית    |    הומיאופתיה    |    צור קשר
לק"י פתרונות ברשת - בניית אתרי אינטרנט                    Copyright © drgamus.co.il