עמוד הבית          English          אודות          מחקרים רפואיים          כתבות בעיתונים          צור קשר

היפנוזה רפואית

מהי היפנוזה רפואית?

ד"ר מוריס קליינהאוז, מייסד האגודה הישראלית להיפנוזה, ומגדולי ההיפנותרפיסטים של זמננו מתייחס להיפנוזה כאל "מצב של שינוי במודעות האדם, אותו אפשר להשיג באמצעות המטפל - ע"י קשר בין-אישי או באמצעים אודיוויזואלים".

הגדרה אחרת מדברת על מצב של רגיעה / הרפיה, בו ישנו ריכוז מאד ממוקד במטרה הטיפולית, כאשר הסביבה מקבלת חשיבות משנית בלבד. בדרך כלל בזמן היפנוזה האנשים חווים תחושת הרפיה ורגיעה.

בניגוד לדעות הרווחות בציבור, היפנוזה אינה מצב של תרדמה, או אובדן שליטה.
נהפוך הוא: הטיפול בהיפנוזה מתבסס בעצם על לימוד היפנוזה עצמית, תחת הדרכת המטפל – גם במפגשים הטיפוליים עם המהפנט וגם באמצעות תרגילים אותם ניתן לבצע בבית.
לפיכך בעזרת היפנוזה האדם יכול להגיע לשליטה גבוהה יותר בתפקודי המערכות הנפשיות והגופניות, לרבות הפחתת תחושת הכאב.

בעצם אנו חווים תופעות היפנוטיות בחיי יום-יום: בין אם בקריאה של חומר מרתק, נהיגה, שמיעת מוזיקה, ראית סרט, פעילות גופנית מונוטונית, או נהיגה. היפנוזה רפואית מנצלת תופעות אלו לצרכים טיפוליים.

מי רשאי לטפל בהיפנוזה?

החוק בארץ מאפשר לטפל בהיפנוזה רק לרופאים, רופאי שיניים ולפסכיולוגים מומחים. היפנוזה היא כלי עזר טיפולי רב ערך בידי מטפלים אלו, שעברו הכשרה מתאימה ועמדו במבחן של משרד הבריאות. הודות לכך השימוש בהיפנוזה על ידם הינו לרוב נטול סכנות.
רק לעתים רחוקות יתכנו השלכות כמצבי רוח ומתח, מחושים, שחרור רגשי ספונטאני של חוויות מן העבר. במקרים אלה לעתים יש צורך בהתייחסות טיפולית לנושא. מטפל מיומן יודע להתמודד איתן או להשתמש בהן במהלך טיפול.

לעומת זאת, השימוש בהיפנוזה ע"י מהפנטי בידור ו"מטפלים" הדיוטות למיניהם גרם ליצירת רושם מוטעה עליה כתופעה על-טבעית השייכת לעולם של מסתורין ומגיה. שימוש זה גרם לא פעם סיבוכים בריאותיים קשים, שדרשו התערבות טיפולית רפואית-פסיכיאטרית.

כאמור, מסיבה זו חוקק בישראל חוק (חוק השימוש בהיפנוזה, התשמ"ד - 1984), האוסר שימוש בהיפנוזה למטרות בידור והמרשה לעסוק בה רק לרופאים, רופאי שיניים ופסיכולוגים שעברו הכשרה מתאימה ושקיבלו רישיון לעיסוק בהיפנוזה ע"י משרד הבריאות.
על פי חוק זה, טיפול באמצעות היפנוזה מחייב הסכמה בכתב של המטופל.

את רשימת המטפלים המורשים לטפל בהיפוזה ע"פ החוק ניתן למצא באתר האגודה הישראלית להיפנוזה.

מיתוסים ועובדות הקשורים להיפנוזה
מיתוסים
עובדות
  • היפנוזה קשורה למצב של שינה

• לא נכון בזמן היפנוזה האדם נשאר ערני, אך במצב שלרגיעה

• אנשים מהופנטים מאבדים שליטה
  • לא נכוןמאחר וכל תהליך טיפולי מתבצע למעשה באמצעות היפנוזה עצמית(תחת הדרכת המטפל), המטופל מסוגל להפסיק את הטיפול בכל רגע שירגיש את הצורך בכך.
  • תחת היפנוזה ניתן לגרום לאדם לעשות דברים בניגוד לרצונו
  • לא נכון - במצב היפנוטי ישמור האדם על מערכת ערכיו ועל האמונות הפנימיות שלו, ולא יעשה דבר המנוגד להן.

• אנשים מהופנטים לא זוכרים מה קרה בזמן הטיפול
  • לא נכון - בדרך כלל יזכור המטופל חוויות שעבר בהיותו בהיפנוזה.
  • דמיון מודרך הוא לא היפנוזה, ולכן יכול להינתן ללא כל סכנה גם ע"י מטפלים שלא עברו את ההכשרה הנדרשת בחוק ההיפנוזה.
  • לא נכוןדמיון מודרך הוא אחד הכלים הטיפוליים בהיפנוזה, והחוויה אותה עובר המטופל מאד דומה לזו  של היפנוזה. בהעדר הכשרה נאותה מטפלים אלה עלולים לסכן את מטופליהם – כפי שנצפה בעבר בזמן היפנוזה בידורית.

באלו מצבים ניתן להיעזר בהיפנוזה רפואית?

-      התמודדות עם מצבי לחץ (stress management) ובהפרעות שינה.

-      פחד / הימנעות מפני פעולות רפואיות:
o       זריקות, בדיקות דם, צנתור, ניתוח, פעולות רפואיות אחרות, טיפול שיניים, ועוד.
o       הכנה לניתוח ופעולות חודרניות (דוגמת צינתור).

-     טיפול בכאב:
o       הכנה ללידה, כאבי ראש ומיגרנה, תסמונת המעי הרגיש (IBS), כאבים ממקור שרירי, כאבי פאנטום וכאבים אחרים.

-      להוות טיפול תומך (נוסף) במצבים הבאים:
o       הפרעות שינה, יתר לחץ דם, אסטמה, סכרת, אלרגיות, מחלות עור.
o       כן ניתן להיעזר בטיפול בהיפנוזה רפואית בבעיות גניקולוגיות כגון כאבי מחזור, בעיות פוריות, בחילות והקאות בזמן הריון וכן גלי חום בגיל המעבר.
o       ניתן לתרום בהיפנוזה רפואית גם למטופלים עם מחלת הסרטן  - בהקלה על תופעות הלוואי של הטיפולים האונקולוגיים, בטיפול בכאב ואף בשיפור התמודדות עם המחלה.

-      טיפול בהרגלים לא רצויים:
    • גמילה מעישון,
    • עודף משקל, ועוד.

היפנוזה בטיפול בכאב

שכיחות הכאב הכרוני נעה באוכלוסיות שונות בין 10%-40%. לכאב כרוני יכולים להיות ביטויים רבים. הכאב עלול להיות מתמשך או להופיע לסרוגין, צפוי או לא, ועלול לגרום לעתים קרובות גם להפרעות שינה, עם תלונות נלוות של תשישות ו/ או דיכאון, ועתים לירידה משמעותית בתפקוד.

האתגר של הטיפול הוא לאפשר לחולים שסובלים מכאב כרוני ומתמידים בתבנית של חולי, להגיע להעצמה אישית ע"י הענקת כלים שיסייעו בהתמודדות טובה יותר עם הכאב והנכות, ויצמצמו את צריכת הטיפולים בכאב, אשר לפעמים אינם יעילים במיוחד ולעתים אף מזיקים.

ההבנה הביופסיכוסוציאלית של הכאב הכרוני התקדמה מאד בשנים אחרונות. לפני מספר שנים התפרסמו ההמלצות לשלב גישות פסיכולוגיות לרבות היפנוזה, לשיפור התמודדות עם הכאב, שיפור איכות החיים, והתפקוד.

שימושה המוכר ביותר של היפנוזה הוא במצבים של כאב ואף תועד לפני שנים רבות.

נכון להיום ישנה רמת עדות מספקת ע"מ להמליץ על טיפולי היפנוזה לאנשים שסובלים מכאב חריף וכרוני.

מחקרים שתומכים בטיפול היפנוזה במצבי כאב מגיעים מתחומים מגוונים בהם היה שימוש בהיפנוזה לצורכי הרגעה (sedation) בפרוצדורות רפואיות פולשניות בילדים ובמבוגרים (דוגמת גסטרוסקופיה וצנתורים), והן בהכנה לניתוח.
כמו כן תוארו יתרונות של שימוש בהיפנוזה ברפואה דחופה - בשיכוך כאב על רקע כוויות, השתלת מח עצם, ובזמן הלידה.

רחוב אלוף דוד 40 רמת חן, רמת גן           טלפון : 052-2647-230
אודות    |    מחקרים רפואיים    |    כתבות בעיתונים    |    ייעוץ אינטגרטיבי    |    היפנוזה רפואית    |    הומיאופתיה    |    צור קשר
לק"י פתרונות ברשת - בניית אתרי אינטרנט                    Copyright © drgamus.co.il